Keskusta
01.05.2014

Tiedote: Suomen energiaomavaraisuudenpäivä saatava vuoden loppupuoliskolle

Lehdistötiedote 1.5.2014

Kansanedustaja, Maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Jari Leppä (Kesk) Mikkelissä

Suomen energiaomavaraisuudenpäivä saatava vuoden loppupuoliskolle

Keskusta on pitkään esittänyt omaa ”kasvuntietä” Suomelle. Tietä, jolla luotaisiin edellytyksiä yritysten investoinneille, työpaikkojen syntymiselle, tiestön kunnon parantamiselle, energia omavaraisuuden kohentamiselle, kotimaisen ruuantuotannon kannattavuudelle ja tasapainoisemmalle aluekehitykselle.

Hallitus on tähän kevääseen asti ollut täysin kuuro Keskustan ehdotuksille. Kevään aikana tehtyä  sote-ratkaisua ei olisi syntynyt, jos ei Keskusta ja puheenjohtaja Sipilä olisi ollut asiassa aloitteellinen ja aktiivinen. Samalla hän tuli pelastaneeksi myös hallituksen täydelliseltä mahalaskulta sen ykköshankkeen, kuntauudistuksen kariuduttua. Ennen kaikkea kuitenkin Keskusta näki tilanteen kansakunnan kannalta niin huolestuttavana, ettei voinut jättää tätä tärkeää uudistusta yksin hajanaisen ja erimielisen hallituksen heiveröisille hartioille, jotka eivät pysty kunnolla vastuutaan kantamaan.

Samaan opiksi ottavaa otetta toivon nyt hallitukselta Suomen talouden, paremman työllisyyden ja kasvun aikaansaamiseksi. Yksi prosenttiyksikkö työttömyyden kasvussa, merkitsee miljardin euron lovea kansantalouteen. Siksi on ensiarvoisen tärkeää saada uusia työpaikkoja syntymään.

Keskustan ”kasvuntien” epäilijöille vastauksena; kukaan ei tiedä varmasti tulevaisuudesta – mutta sen tiedämme, ettei hallituksen talousmalli ja tehdyt ratkaisut ole tuottaneet sellaisia tuloksia, joita se itse toimilleen on asettanut. Kokoomuksen – SDP:n malli ei siis toimi, siksi kannattaisi mielestämme yrittää nyt uutta ja kuunnella Keskustan ehdotuksia. Uuden hallituksen aloittaessa kesällä, sen ohjelma on rakennettava strategiselle pohjalle, jossa on muutama keskeinen tavoite talouden kohentamiseksi, jotka myös toteutetaan. Nykyinen hallitusohjelma on kaikessa yksityiskohtaisuudessaan osoittautunut toimimattomaksi.

Suomen energiaomavaraisuuden päivää voitaisiin viettää 7. huhtikuuta. Nimittäin, siihen saakka vuotta me laskennallisesti tällä hetkellä pärjäämme omilla energiavaroillamme. Me tuomme energiaa vuosittain 8 mrd:n euron arvosta, siis reilulla miljoonalla eurolla joka tunti! Saman tunnin aikana me tuomme ruokaa puolella miljoonalla eurolla!

Nykyisen kaltaisella veltolla otteella biotalouden kehittämiseen, eivät nämä luvut muutu. Kun nämä kaksi meille elintärkeää asiaa saadaan paremman kotimaisuusasteen tasolle, kohenee kauppa- ja vaihtotaseemme ja sitä kautta taloutemme ja työllisyytemme. Onko hallitus tähän valmis?

Keskusta tavoittelee Suomen energiaomavaraisuudenpäivän viettoa vuoden loppupuoliskolle ja ruokaomavaraisuudenpäivän viettoa aivan loppuvuonna, koska voimme olla myös nykyistä merkittävämpi ruuan viejä.

Lisätietoja:

Jari Leppä