Keskusta
06.09.2014

Tiedote: Suomella ei ole varaa nykyisenkaltaiseen liikennepolitiikkaan

Lehdistötiedote 6.9.2015 klo 09.00

Kansanedustaja Jari Leppä (Kesk) Autonpäivän tilaisuudessa Mikkelissä:

Suomella ei ole varaa nykyisenkaltaiseen liikennepolitiikkaan

Suomen yksi tärkeimpiä kilpailukykytekijöistä on ollut saavutettavuus. Se on myös jatkuvasti elinkeinoelämän tärkeyslistan kärkesssä. Tiestö, valtateistä yksityisteihin ja metsäteihin, junaliikenteen palvelutaso, lentoliikenne, joukkoliikenne ja tietoliikenne muodostavat yritysten kehittämisen, investointien ja työpaikkojen synnyn perustan.

Tällä hetkellä jokainen meistä näkee, että tiestömme kunto rapautuu, VR vetäytyy haja-asutusalueiden asemilta, joukkoliikenne ja lentoliikenne harvenee. Tämä kaikki tapahtuu aikana, jolloin Suomi hakee vimmatusti uutta kasvua, uusia työpaikkoja ja talouden kääntämistä nousuun. Nykyinen Kokoomusjohtoinen hallitus syö harjoittamallaan liikennepolitiikalla koko ajan pohjaa näiltä tavoitteilta. Näin ei voi jatkua, vaan yhteisestä omaisuudestamme on pidettävä parempaa huolta.

Hallituksella on myös mittavat tavoitteet biotalouden kehittämiseksi. Lähes kaikki biotalouden raaka-aineet tulevat maaseudulta. Jos maaseudun teiden kuntoa ei saada kohennettua, muodostuu biotalouden kehittämisen kompastuskiveksi heikko saavutettvuus. Tiestön ja siltojen kunto ei mahdollista lisääntyvää kuljetustarvetta.

Oma lukunsa on myös VR:n toiminta, jonka Haukivuoren aseman käyttäjät ovat saaneet karvaasti kokea. VR lopetti Haukivuoren asemalla junien pysähtymisen, vaikka osa lakkautetuista vuoroista oli määritelty erikseen palveluliikenteeksi. Samaan aikaan lopetettiin satoja linja-autovuoroja Itäisestä Suomesta. Maan hallitus ei halunnut tarkastella kokonaisuutta, vaan antoi VR:n ja Liikenneministeriön tehdä omiaan. Tällä kaikella heikennettiin merkittävästi joukkoliikenteen tarjontaa maakunnassamme ja loitonnettiin yhteiskunnan tärkeitä palveluita entisestään haja-asutusalueilla asuvilta ja työtätekeviltä.

Suomella ei ole varaa nykyisenkaltaiseen liikennepolitiikkaan. Tarvitsemme Infra Oy:n, jonka avulla saamme pitkäjänteisyyttä, ennustettavuutta liikennepolitiikkaan ja teiden rahoitukseen uusia välineitä. Meidän on täysin välttämätöntä satsata yhteisen omaisuutemme, tiestön, kuntoo. Tarvitsemme myös muutoksia toimintatapoihin, jotta pienemmätkin maansiirtoyritykset pääsevät suoraan perusparannus- ja hoitohankkeisiin tekijöiksi. Nykyinen tapa niputtaa hankkeet suuriksi kokonaisuuksiksi, mahdollistaa vain suurten yritysten pärjäämisen kilpailussa. Tämä tietää pitkiä aliurakointiketjuja ja tämä toimintamalli ei ole kyllä edullisin.

Lisätietoja:

Jari Leppä